Podstawowym celem opakowania jest ochrona zawartości przed wszelkimi uszkodzeniami, które mogą wystąpić podczas transportu, przenoszenia i przechowywania.
Dobrej jakości opakowanie utrzymuje produkt w stanie nienaruszonym w całym łańcuchu logistycznym od producenta do użytkownika końcowego. Opakowania mają za zadanie chronić produkt przed wilgocią, światłem, ciepłem i innymi czynnikami zewnętrznymi i jest to ich najważniejszy cel. Przede wszystkim opakowanie odgrywa ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa zawartości i konsumentom. Opakowanie powinno zawierać ważne informacje o produkcie i jego bezpieczeństwie. Na przykład w przypadku produktów spożywczych data pakowania, data przydatności do spożycia oraz lista składników muszą być wyraźnie widoczne na opakowaniu. Żadne szkodliwe substancje chemiczne, zapachy ani smak nie powinny przenosić się z materiałów opakowaniowych na żywność, niezależnie od tego, czy jest ona wyprodukowana z materiału pierwotnego, czy z materiału pochodzącego z recyklingu. Ponadto, jeśli opakowanie zawiera substancje toksyczne, musi to być wyraźnie widoczne.
Wszystkie te informacje zwiększają bezpieczeństwo produktu dla konsumenta.
Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na ślad węglowy, możliwość ponownego użycia i recykling materiałów opakowaniowych przed podjęciem decyzji o zakupie. Faktycznie, jak postrzegane jest zrównoważone opakowanie, tym bardziej pozytywny wpływ ma ono na wielkość sprzedaży. Projekt opakowania odgrywa kluczową rolę w określeniu, jak łatwo jest oddzielić materiały od siebie, a tym samym jak łatwo jest ponownie wykorzystać i poddać recyklingowi opakowanie. Robienie więcej za mniej nie tylko oszczędza zasoby, ale także pozostawia mniej materiału dla konsumenta, aby mógł właściwie się nim posługiwać. Konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu swoich działań na środowisko i wybierają eko opakowania. Oceniają ślad węglowy opakowania przed zakupem produktu. Oznakowanie na opakowaniu, które dostarcza jasnych informacji o wpływie produktu i opakowania na środowisko oraz możliwości recyklingu, z pewnością pozytywnie przyciągnie uwagę konsumentów.