Warunki uzyskania odszkodowania za spóźniony lot w Unii Europejskiej

Pasażerowie linii lotniczych, których lot został opóźniony, mogą niekiedy ubiegać się o odszkodowanie, które będzie wypłacane przez linię lotniczą.

Loty nie zawsze przebiegają zgodnie z planem, pasażerowie czasem spotykają się z opóźnieniami oraz odwołaniami lotów, które mogą być uciążliwe i powodować straty finansowe oraz niedogodności, związane przykładowo z zakwaterowaniem. W Unii Europejskiej wprowadzono przepisy, które chronią prawa pasażerów lotniczych, w tym przysługujące im odszkodowania za spóźnione loty.

Warunki uzyskania odszkodowania za spóźniony lot w Unii Europejskiej

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot

W 2004 roku Unia Europejska przyjęła rozporządzenie nr 261/2004, które ustanowiło prawa pasażerów lotniczych w przypadku odwołanych lotów, opóźnionych lotów oraz odmowy przyjęcia na pokład. Rozporządzenie to dotyczy wszystkich lotów wychodzących z lotnisk w państwach członkowskich UE oraz lotów do państw członkowskich UE wykonywanych przez linie lotnicze zarejestrowane w państwach członkowskich UE. Lot uważa się za spóźniony, gdy samolot wylatuje z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem w przypadku lotów na odległość do 1500 km, 4-godzinnym opóźnieniem w na odległość między 1500 km a 3500 km, oraz 5-godzinnym opóźnieniem w przypadku lotów na odległość powyżej 3500 km.

Aby pasażer mógł uzyskać odszkodowanie za spóźniony lot, muszą zostać spełnione pewne warunki. W tym przypadku musi to być lot wychodzący z lotniska w państwie członkowskim UE lub lot do państwa członkowskiego UE obsługiwany przez linię lotniczą zarejestrowaną w państwie członkowskim UE. Kolejnym warunkiem jest fakt, że opóźnienie lotu musi być spowodowane przyczynami leżącymi poza kontrolą pasażera. Przykładowe przyczyny takiego opóźnienia mogą obejmować problemy techniczne samolotu, strajki pracowników lotniska lub linii lotniczych, złe warunki pogodowe czy inne zakłócenia w ruchu lotniczym. Pasażer musi także spełnić wymagania dotyczące czasu zameldowania na lotnisku oraz potwierdzenia rezerwacji. Przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli pasażer nie spełnił tych wymagań.

Warunkiem do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot jest czas co najmniej 3 godziny, 4 godziny lub 5 godzin w zależności od odległości, wówczas odszkodowanie będzie wynosiło odpowiednio 240, 400 lub 600 euro. Dzięki temu pasażerowie mogą otrzymać zadośćuczynienie za czas, który spędzają na lotnisku, w przypadku dłuższych opóźnień właściciel linii lotniczych powinien zapewnić im także miejsce w hotelu, posiłek, odpowiednie warunki w oczekiwaniu na wylot.