Otwórz biznes pod znaną marką.

W modelu franchisingowym sprzedajesz innej osobie lub firmie prawo do korzystania z twojego modelu biznesowego i nazwy firmy, aby zasadniczo działać jako niezależna lokalizacja Twojej firmy. Dzięki franchisingowi nadal zachowujesz dużą kontrolę nad faktycznymi operacjami w innej lokalizacji, a w wielu przypadkach muszą oni ponosić z tobą pewne koszty.

Koszty te mogą dotyczyć brandingu i marketingu firmy jako całości, którą nadal sam zarządzasz, ale na której skorzystałyby wszystkie franczyzy. Właściciele franczyzy zazwyczaj udzielają franczyzobiorcom praw terytorialnych, co pozwala im kontrolować określony obszar, co zapewnia również, że nowe franczyzy nie będą mogły wkroczyć do już istniejącej działalności franczyzowej. Ważne jest, aby pamiętać, że franczyzy podlegają przepisom dotyczących papierów wartościowych, a wszelkie porozumienia, które technicznie są umowami franczyzowymi (nawet jeśli są sformułowane inaczej) podlegają tym przepisom. W przeszłości zdarzały się sytuacje, w których firmy wydawały umowy oznaczone jako umowy licencyjne, ale później uznano je za franczyzy. Rozważając, który model będzie najlepszy dla Twojej firmy, musisz wziąć pod uwagę charakter swojej firmy i jaki stopień kontroli potrzebujesz nad swoim adresem lub marką, gdy jest używany przez innych.

Oceniając to, musisz wziąć pod uwagę, czy ktoś inny korzystający z Twojego adresu lub produktu w sposób, którego nie wyrazisz zgody, wpłynie na Twoją działalność. Dla firmy takiej jak Burger King zapewnienie ścisłej kontroli i spójności między lokalizacjami jest ważne, ale jeśli sprzedajesz oprogramowanie, mniej ważne jest kontrolowanie korzystania z użytkowników. Zatem różne modele mogą generować znaczne przychody dzięki tantiemom i podziałowi kosztów, które mogą wystąpić. Dlatego tak wiele firm korzysta z tych modeli, ponieważ w przeciwnym razie trudno byłoby rozwinąć działalność wyłącznie z wewnętrznej gotówki i zasobów. W tym modelu dwie firmy wnoszą swoje udziały, ale także dzielą się potencjalnym ryzykiem. Jednak dobrze zarządzana franczyza to z pewnością bardzo dobry pomysł na biznes.